Beseda o Bruzovské Besedě - II.
Beseda o Bruzovské Besedě - II. část
Bruzovská besada. Bruzovští Petři a Vladimír Vašek. Josef Mojžíšek
Petrův statek č. 10 v Bruzovicích. Foto: A.Kwaczek v r.2005
Z rodu Petrů z Bruzovic pocházel MUDr. Augustin Peter, frýdecký lékař a významná postava národně obrozeneckého hnutí. Narodil se 14.8.1824 ve Frýdku. Jeho otcem byl Ondřej Peter bratr fojta Stanislava Petera, povoláním byl malířem. Maloval obrazy s převážně církevní tématikou. Augustin Peter studoval ve Vídni. V revolučním roce 1848 se účastnil bojů na barikádách. S manželkou Marií Zavadskou trvale bydlel a lékařskou praxi vykonával ve Frýdku. Zde se intenzivně zapojil do národně obrozenecké činnosti. Stal se zakladatelem prvního českého Čtenářského spolku ve Frýdku, jehož členové se scházeli, až do jeho úředního zákazu v roce 1864, v hostinci „Na Veselé“. V roce 1870 Augustin Petr, s dalšími nadšenými frýdeckými národovci, založil Občanskou Besedu ve Frýdku a byl jejím dlouholetým předsedou.39 Společně s páterem Janem Ježíškem byl průkopníkem české turistiky Beskydech. MUDr. Augustin Peter, lékař lidumil, národní buditel, zemřel 24.8. 1894. V roce 1906 byly ostatky Mudr. Augustina Petera, patrně přičiněním sedlišťského národopisce „starého zrna“ Jana Polácha, převezeny ze starého frýdeckého hřbitova na nový hřbitov v Sedlištích.
Pomník A.Petera na sedlišťském hřbitově. Foto:M.Pastrňák v r. 2010.
V národně obrozeneckém spolku, Bruzovské Besedě, však největší měrou působil JUDr. Jan Peter (*4.3.1850,+ 9.7.1898.) Studium započal na těšínském gymnáziu, ve vysokoškolských studiích pokračoval ve Vídni, následně v Praze a studia práv dokončil v roce 1875 v Krakově. Dne 4.2.1884 se v Uherském Ostrohu oženil s Bertou Švarcovou. Manželé se trvale usadili v Místku. JUDr. Jan Peter zde v roce 1885 otevřel vlastní advokátní kancelář, stal se tak prvním právníkem slezského původu v Místku. Jan Peter byl zakládajícím členem Bruzovské besedy, 1.1. 1875 krasopisně zapsal zápis o jejím založení. V roce 1897 stál JUDr. Jan Peter u zrodu významného českého spolku v Místku, Sokola. Spolku tělocvičného, který utužoval nejen „držení paží, ale také národní povědomí“. Dne 25.6.1893 se stal jeho prvním předsedou.41
JUDr. Jan Peter. Detail fotgrafie zveřejněné v publikace T.Adamce "Let Místeckého Sokola."
Rodnou obec však stále navštěvoval a účastnil se akcí Bruzovské Besedy. Přestože se věnoval hlavně organizační činnosti, psal rovněž básně. V době národního obrození bylo psaní básní jakousi všeobecnou zálibou. Barborka Petrová prozradila, že JUDr. Jan Peter psal pod pseudonymem „Janek z Bruzovic. Tak je podepsána ještě dnes známá báseň „Bruzovice“. 42 JUDr. Jan Peter pojímal ideu slovanství v širším kontextu, kdežto jeho bratr, Ondřej Boleslav Peter, veškerý svůj zájem a buditelskou činnost soustředil výhradně na svůj rodný kraj. 43
Ondřej Boleslav Peter se narodil 8.2.1853 na selském grun tě č.p.10 v Bruzovicích. Životní osudy Ondřeje Boleslava Petra byly velice „různorodé“, rebelské, bohémské, ponejvíce však nešťastné. Studia započal na německém gymnáziu v Těšíně. Z důvodů údajných neshod s profesorem dějepisu je však nedokončil. Přešel na německý učitelský ústav Těšíně a stal se učitelem. Mezi členy Bruzovské Besedy se Ondřej Boleslav Peter objevuje v roce 1877. Uveden je v zápisu z valné hromady konané 2.2.1877. Psán jako Ondřej Peter mladší, učitel. S tehdy rovněž do Bruzovic nově přibylým P. Janem Ježíškem vnesl do činnosti „besedy“ určitý radikalismus, který se odrazil ve změně ve vedení tohoto spolku, k níž došlo v roce 1878.
Činnost Bruzovské besedy tehdy probíhala v atmosféře neustálých národnostních střetů, převedených do roviny osobních útoků a sporů. Nutno připomenout, že v roce 1878 došlo také k propuštění známého buditele a knihovníka Josefa Stříže z místa kostelníka v bruzovském kostele.
Znám je spor Ondřeje Boleslava Petera s bruzovickým „rechtorem“ Josefem Witrzensem, který se projevoval jako renegát, otevřeně se stavící na německou stranu. V bruzovské škole tehdy převládala německá výuka. V roce 1878 Ondřej Boleslav Peter nahradil Witrzense ve funkci knihovníka Bruzovské besedy. Novým předsedou Bruzovské besedy se stal Ondřej Onderek a páter Karel Madry byl prvním náměstkem.
Na počátku roku 1879 Ondřej Boleslav Peter zapsal protokol konané valné hromady Bruzovské Besedy:
Protokol řádné valné hromady, kteráž se dne 26. ledna 1879 v místnostech besedních čísla 30 , v Bruzovicich odbývala.
Schůzi zahájil starosta p.Ondřej Onderek. Po přečteni a za správné uznaní posledního protokolu valné hromady byly stanovy spolkove přečtené počem se přijímali nove udove.
Pak následovalo spravodani pokladníka a revisoři prohlásili účty za správné a stav pokladny v pořádku.
Jelikož pan Ondřej Bol. Peter m. předložil candidatni listinu byla volba následujících v ni navrhnutých členův bez námitek přijata.
Ctěný pan Ondřej Onderek – předseda
Důstojný pán Jan Ježíšek, farář – náměstek
Ctěný pan Martin Pavlasek - pokladník
- „ - Frant. Peter vyboři
- „ - Jan Jiřik
Ctěný pan Vinc. Liška učitel vyboři
- „ - Jan Mitura
- „ - Jan Palarčik nahradnici
- „ - Jan Bartek
- „ - Valent. Řeha
- „ – Frant. Ježiček m. revizoři
- „ – Jan Peter
Po ukončené volbě navrhl taktéž pan předseda aby se s odbyvanim plesu nečekalo byl na den 3. unora t.r. ustanoven čistý vynos spolku věnován. Ples se měl v hospodě p. F. Onderka v Bruzovících odbyvati. Do comitetu zvoleni: pan Ondřej Onderek, Frant. Střiž, Frant. Pitřik, Frant. Onderek, Jan Jiřik, Jan Mitura z Bruzovic. Pan učitel Vincens Liška, Antonin Supek a Ján Klimša ze Žermanic.
Načež pan předseda všech přítomných k všemožnému podporovaní spolku vybízel a nastínil kratku ale stručnu řeči proč rozvoj tak znamenitého spolku hlemýždím krokem jde vpřed a proč lide takovou nechuť ke čtení dobrých knih jeví.Či příčinu uvádí hojných odpurcov a nezběhlosti v čtení a vyjevuje přání v odstranění těchto překážek a těší se na lepší budoucnost.
Pan Ond. Peter m. povzbuzuje k neunavne činnosti, aby se nám slesským Slovanum až se spravedlivym pořadkem všech Slovanuv vyhovi nepředhazovali, že dostavivše
V Bruzovicích dne 27. ledna 1879 Ond. Bol. Peter
V záznamu konání valné hromady nás jednak upoutá zvláštní sloh a pravopis, mnohem více však zaujme jeho vlastní obsah. „Provolání“ Ondřeje Boleslava Petra, vlastně odůvodňuje změnu ve vedení „besedy“, jejíž činnost byla příliš pomalá a liknavá. Básnickou zkratkou také vyjevil svůj postoj k národnímu obrození. Deklaroval příslušnost zdejších „slezských Slovanů“ ke všem slovanským národům, kteří zde stáli samostatně, avšak společně s bratry Čechy a Moravany“. Uvedený zápis je však posledním, který dokumentuje jeho činnost v Bruzovské Besedě.
Ondřeje Boleslava Petera a Vladimíra Vaška ponejvíce spojoval společný zájem o poesii a literaturu. Společně doporučovali nákup českých knižních novinek místeckým knihkupectvím. Vladimír Vašek údajně rovněž opravoval a upravoval básně Ondřeje Boleslava Petera, který sice byl učitelem, ale chodil do německých škol a v české gramatice značně pokulhával. 49
Vašek se stal rodinným přítelem Peterů. Navštěvoval je v Místku, jezdil s nimi na statek do Bruzovic. Účastnil některých akcí Bruzovské Besedy, často spojených se čtením veršů zdejších národnostně zapálených básníků Františka Onderka, Jana a Ondřeje Peterů.50
Václav Peter byl nejprve, v roce 1920, pomocným učitelem v Sedlištích, teprve pak se plně věnoval studiu teologie. Vysvěcen byl v roce 1926 ve Vidnavě. Stal se kaplanem ve Frýdku a následně působil v Hrušově. Od roku 1933 byl farářem v Michálkovicích. Velice se zaobíral historii. Známá je jeho korespondence s historikem Aloisem Adamusem. Václav Peter sepsal trojdílnou kroniku rodu Petrů. V roce 1955 dokončil dílo nazvané „Rodáci bruzovické farnosti na vinici Páně“, v níž zaznamenal životní osudy sedmnácti kněží pocházejících z bruzovské farnosti. 53
Z Bruzovic rovněž pocházel Josef Mojžíšek, sběratel národních písní a tanců z Těšínska. Narodil se 14. května 1862 v Bruzovicích v usedlosti č.p. 20. Vystudoval německý učitelský ústav v Těšíně, byl však vlastencem nadšením srovnatelným se zakladateli Bruzovské Besedy. Velice silně se zajímal o lidovou kulturu a zdejší zvyky, tance a zpěvy. První zaznamenanou písní Josefa Mojžíška byla lidová: „V zahradě na sadě drobný list padze“. Zazpívala mu ji jeho žačka, třináctiletá Marie Šigutová z Vyšních Lhot. Intenzivně a systematicky začal lidové písně sbírat od r. 1887. V té době však již působil jako řídící učitel ve škole na Slezské Ostravě. Milovaný kraj u Frýdku, pod Beskydy, však neustále navštěvoval. Do svého rodného kraje chodil z Ostravy pěšky. Nejčastěji navštěvoval zpěvačky: Ondračkovou v Kaňovicích, Bělovskou v Bruzovicích, Kohutovou z Vyšních Lhot, Štíhlovou z Dobratic, Kacířovou, Sikorovou, Chlebusovou a Šputovou z Raškovic, zpěváka Korbáše a Viktora Foldynu z Morávky. Písemnou formou, v notové podobě, zaznamenával jimi zpívané lidové písně.
"Škubačky" - ilustrace V.Wünscheho ve sborníku "Lidové písně z Těšínska."
Z gruntu číslo 45, z Bruzovic, pocházel MUDr. Vítězslav Možíšek, byl lékařem v Dobré, jeho životní zálibou však byla myslivost. Od roku 1890 měl pronajatou honitbu v Bruzovicích. Napsal knihu s mysliveckou tématikou, nazvanou „Zkušenosti starého myslivce“. Obsahuje rady myslivcům a příhody z mysliveckého prostředí, někdy hraničící až s „mysliveckou latinou“.
Zdroje a literatura:
SOkA Frýdek – Místek, Bruzovice: Bruzovská beseda
SOkA Frýdek – Místek, Bruzovice: Bruzovská beseda – neúplný soubor účtů
SOkA Frýdek – Místek, Bruzovice, FÚ Bruzovice
SOkA Frýdek – Místek, Bruzovice, FÚ Bruzovice 143/11, Spor Josefa Stříže
SOkA Frýdek - Místek: Rukopis knihy: PETER Václav: Rodáci bruzovické
farnosti na vinici Páně
SOkA Ostrava: Pozůstalost Aloise Adamuse. Korespondence
Pamětní kniha obce Václavovice.
Internetové stránky: Chlebovice
Internetové stránky: Městská knihovna Frýdek – Místek. Historie knihovny
ADAMEC Tomáš. „Let Místeckého Sokola“ , Sborník Státního okresního archívu
Frýdek – Místek 10
ADAMUS Alois: Jazyková otázka ve školství na Těšínsku,
DROZD Jan.: Autoři Slezských písní
JEŽOVÁ K: Knihovna Josefa Stříže ve sbírce Okresního vlastivědného muzea ve Frýdku –
Místku, časopis Těšínsko 3/1986, str. 26 – 27.
KADUCH Miroslav: Folkloristický profil Josefa Mojžíška, Časopis Těšínsko
4/1968
Kolektiv autorů: 100 let hasičského sboru v Bruzovicích.
NOVÁK K.: Z dějin farního kostela ve Frýdku, str. 21 – 22.
RUSEK L., VRBA J.: Myslivost v Bruzovicích od historie po současnost.
VALENTA Jaroslav: Rozdělení Těšínska před sedmdesáti lety. Časopis Těšínsko
4/1990
Valošek Izidor: Bruzovice
VALOŠEK Izidor: Bruzovice, Obraz života slezské vesnice
VALOŠEK Izidor. 700 let Vratimova
VOCHALA Joža: Kronika Sedlišť Díl. III.
VOCHALA Joža: Místecký pobyt Vladimíra Vaška 1891 – 1893, r.v. 1963
VOCHALA Joža: První české knihovny a čtenáři na Těšínsku, Časopis Těšínsko
14 -15 / 1960
VOCHALA Joža:: Revoluční rok 1848
VOCHALA Joža: „Základ Sedlišťanů. Internet:
ŽÁČEK Rudolf: Pobeskydí od Husitství do Bílé Hory.
Poznámky:
36) VALOŠEK Izidor: Bruzovice, Obraz života slezské vesnice. str.11,
37) SOkA Frýdek-Místek: Pamětní kniha Bruzovské farnosti.
VALOŠEK Izidor: Bruzovice, Obraz života slezské vesnice str.54,
38) Internet: Chlebovice
39) Internet: Městská knihovna Frýdek – Místek. Historie knihovny
40) VALOŠEK Izidor: Bruzovice, Obraz života slezské vesnice. str.11.
41) ADAMEC Tomáš. „Let Místeského Sokola“,
Sborník SOkA Frýdek – Místek č.10, str.22,
42) Donedávna se v Bruzovicích mělo zato, že báseň napsal Jan Ježíšek. Autor v ní však užívá
ženského rodu, jeví se tudíž pravděpodobné, že báseň napsala samotná Barborka Peterová.
43) VOCHALA Joža: Místecký pobyt Vladimíra Vaška 1891 – 1893, r.v. 1963,
44) SOkA Frýdek – Místek, Bruzovice: Bruzovská beseda,
45) VOCHALA Joža: Místecký pobyt Vladimíra Vaška 1891 – 1893, r.v.1963 str.35,
46) VOCHALA Joža: Místecký pobyt Vladimíra Vaška 1891 – 1893, r.v.1963 32,
VOCHALA Joža: Knihovna Lašského muzea v Sedlištích VOCHALA Joža: Vochalova kronika
Sedlišť. Díl III. – Písmák Jan Polach ze Sedlišť se později přiznal, že byl mezi
těmi, kteří rozbili okna na faře. Z tohoto hříchu se šel vyzpovídat na
sv.Hostýn. Na kolenou, na kamenných schodech, musel odříkat mnoho
otčenášů.
47) VOCHALA Joža: Místecký pobyt Vladimíra Vaška 1891 – 1893, r.v. 1963, str.35
Neshody se okresním školním inspektorem Rudolfem Bartelmusem byly patrně
pouze důsledkem této události.
48) VOCHALA Joža: Místecký pobyt Vladimíra Vaška 1891 – 1893, r.v. 1963, str.39
Dle paměti nadučitele Alfréda Halfara,
49) VOCHALA Joža: Místecký pobyt Vladimíra Vaška 1891 – 1893, r.v. 1963 str.122.
Dle vyjádření Vladimíra Vaška. Otázkou však zůstává, za jakým účelem
básně Ondřeje Boleslava Petera opravoval a upravoval, když nebyly nikdy
publikovány.
50) VOCHALA Joža: Místecký pobyt Vladimíra Vaška 1891 – 1893, r.v. 1963, str.28, 29,107,
51) VOCHALA Joža: Místecký pobyt Vladimíra Vaška 1891 – 1893, r.v. 1963
Do jaké míry se Vladimír Vašek se seznámil s problémy zdejších lidí a
porozuměl jejich řeči, vypovídá zaznamenána příhoda k níž došlo v hostinci
Blatan: Když se jednou v hostinci na Koloredově přeli Hanáci František Losík a
Jan Coufal se Slezany Vladimírem Vaškem a Ondřejem Bol. Petrem o
kmenovou příslušnost slezského lidu, míchali Lachy a Poláky ve Slezsku
v jedno, tak jako laštinu a polštinu pokládali za stejnou řeč, proti čemuž
vášnivě protestoval Peter, který nechtěl býti pokládán za Poláka či Lacha.
Když přesto jeden z Hanákú posměšně vytkl, že Laši mluví polsky, a že jsou
tedy Poláky, odvětil Peter, že by mu měl dát za to „po pysku“.
Petr Bezruč okomentoval tuto příhodu v korespondenci s Jožou Vochalou ze
dne 20.10.1942 takto: Pamatuji se, ráz jsme seděli v hospodě místecké, přišla
řeč na kmeny a pošt. úř.L. prohlásil k úř. Petrovi z Bruzovic, že jsou Slezáci
těšínskými Lachy – načež prchlivý Petr mu hned nabídl „paru po pysku“.
K tomu mi Petr Bezruč 8.11.1942 ještě napsal: Bruzovický Peter bránicí se
proti přezývce Lach, byl uvědomělý Čech, studoval v Těšíně…“ (Čtenář, hlavně
z Frýdecka, ať posoudí sám.)
52) DROZD Jan.: Autoři Slezských písní
53) SOkA Frýdek – Místek: Rukopis knihy:PETER V. Rodáci bruzovické farnosti na vinici Páně,
kapitoly věnované P.Františku Xaverovi Peterovi a P.Václavu Peterovi.
54) KADUCH Miroslav: Folkloristický profil Josefa Mojžíška, Časopis Těšínsko 4/1968,str. 7–11,
„ …bylo 55) VOCHALA Joža: Místecký pobyt Vladimíra Vaška 1891 – 1893, r.v. 1963, str. 85
zamořeno „dajčfreindlišstvím“…
56) VOCHALA Joža: Místecký pobyt Vladimíra Vaška 1891 – 1893, r.v. 1963, str.30
57) Kolektiv autorů: 100 let hasičského sboru v Bruzovicích, str. 20,
58) VOCHALA Joža: Místecký pobyt Vladimíra Vaška 1891 – 1893, r.v.1963, str 206,
59) SOkA Frýdek – Místek, Bruzovice: Bruzovská beseda
Doslov:
Článek nazvaný „Beseda o Bruzovské Besedě“ měl být snad nadepsán jako, „Osobnosti Bruzovské Besedy“, neboť v tomto národně buditelském spolku se v dané době sešly skutečně významné osobnosti, jejichž činnost široce přesahovala vlastní Bruzovice. Snad měl proto býti tento příspěvek raději umístěn do rubriky pojednávající o historii kraje.
Na příkladu zaznamenaných životních osudů písmáků a buditelů Bruzovské Besedy jsem se snažil přiblížit problematiku „národního obrození“ v našem kraji, která je doposud velice málo odborně historicky zpracovaná. Z hlediska zdejších obyvatel se však jeví velice významná, neboť upřesňuje „kontury“ jejich vlastní identity, doposud paušalizované a často nepřesně zařazované k té, či oné národopisné oblasti.
Na přípravě tohoto článku jsem pracoval asi dva roky. Psal jsem jej se záměrem zveřejnění v některém z odborných tištěných periodik. Nakonec, po trpkých zkušenostech z poslední doby, jsem se rohodl zveřejnit jej pouze na svých www. stránkách.
Důsledkem přípravy studie k tištěné publikaci je její rozsah, který program mých stránek nepojme do jediného celistvého příspěvku, proto jsem byl nucen jej rozdělit do dvou částí, které však na sebe navazují, nemohou existovat odděleně, jelikož jsou koncipovány tak, aby tvořily jeden celek.
Milan Pastrňák